nutritip

Z čoho sa skladajú potraviny

NutriTi

Bielkoviny

Bielkoviny vás zasýtia najlepšie. Trávenie bielkovín zvyšuje tvorbu tepla a výdaj energie najviac zo všetkých živín. Výživová hodnota bielkovín sa určuje podľa aminokyselinového skóre, ktoré hodnotí pomerné zastúpenie jednotlivých esenciálnych aminokyselín, ktoré sú pre normálny život človeka nevyhnutné a organizmus si ich sám vytvoriť nevie. Z tohto pohľadu je najkvalitnejšou bielkovinou vaječné bielko. Tepelná úprava potravín zlepšuje stráviteľnosť bielkovín a ich využitie.

NutriTi

Tuky

Tuky dodávajú jedlu charakteristickú plnosť a dotvárajú chuť. Sú zo všetkých živín najenergetickejšie, ale zasýtia najmenej. Tuky v strave prijímame najčastejšie v skrytej forme. Najškodlivejšie trans-mastné kyseliny vznikajú najmä pri príprave jedla vysmážaním a fritovaním, a to nielen pri použití živočíšnych, ale aj rastlinných tukov.


NutriTiSacharidy

Sacharidy sú pre človeka hlavným zdrojom energie a mali by tvoriť najväčšiu časť stravy. Zložené sacharidy (polysacharidy) dobre kontrolujú hlad, keďže sa z nich energia uvoľňuje postupne. Majú aj ďalšiu výhodu - časť z nich je pre ľudský tráviaci systém nestráviteľná, preto podporujú vyprázdňovanie aj rast ochrannej probiotickej mikroflóry v hrubom čreve. Tieto polysacharidy sa nazývajú aj vláknina. Príjem jednoduchých sacharidov by mal byť menší ako 10 % a ich príjem pri chudnutí by sme mali znížiť o polovicu. Po jedle s vysokým obsahom jednoduchých sacharidov sa hlad vráti veľmi rýchlo.

NutriTiVitamíny

Vitamíny obsahuje nielen ovocie, zelenina a obilniny, ale nachádzajú sa aj v živočíšnej potrave. Pri skladovaní, mechanickej a kuchynskej úprave potravín sa vitamíny znehodnocujú a strácajú. Sú citlivé na teplo a svetlo, na vzduchu oxidujú. Vitamíny rozpustné v tukoch - A, D, E a K - telo dokáže využiť iba pri súčasnom príjme tukov. Telo si nedokáže vytvoriť zásoby vitamínu C a niektorých vitamínov zo skupiny B. Pri nadmernom príjme ich z tela vylúči.


NutriTiMinerálne látky

Zdrojom minerálnych látok je okrem ovocia a zeleniny aj mlieko, mäso, vajcia a celozrnné pečivo. Aby organizmus dokázal využiť jednu minerálnu látku, potrebuje na to nielen prítomnosť inej minerálnej látky, vitamínov, ale aj ostatných živín. Jedlo treba variť al dente a pridávať čo najmenej vody, pretože dlhým varením a lúhovaním potravín vo vode dochádza k stratám minerálnych látok. Niektoré minerálne látky majú antioxidačné účinky, iné, ak sa prijímajú v nadmernom množstve, môžu pôsobiť toxicky.


NutriTiVoda

Všetky dôležité procesy prebiehajú v telových tekutinách. Najvhodnejšou tekutinou na doplnenie vody v tele je čistá voda, nesýtená alebo jemne sýtená minerálka s vyváženým pomerom minerálnych látok, nesladený zelený a bylinkový čaj.
Sladké nápoje, džúsy, mliečne a alkoholické nápoje dodávajú telu okrem vody aj energiu. Na každodenné pitie nie sú vhodné ani čerstvo pripravené zeleninové a ovocné šťavy. Aj keď sú nutrične hodnotné, obsahujú väčšie množstvo cukru. Časť vody prijímame aj v potrave, najmä v surovej zelenine a ovocí. Potraviny, ktoré majú vysoký obsah vody, sú súčasne aj menej energetické.
BLOG
Ako schudnúť zdravo a bezpečne

Je mnoho takých, čo denne športujú, aby nemali pocit, že priberú. Pravda je taká, že šport je výborná vec, ale samotný…

viac
Nízkoenergetická diéta a jedálniček pri ktorom schudnete. V čom je trik?

Každý, kto sa naučí vo svojej strave rozpoznávať vysoko energetické potraviny a nahradí ich potravinami rovnako chutnými, ale s nízkym…

viac
RECEPTY
Rozmarínové morčacie prsia s varenou brokolicou a miešaným šalátom


Morčacie prsia

  • 150 g morčacích pŕs
  • 1 čajová lyžička rastlinného oleja
  • rozmarín…
Listový šalát s brusnicami a pikantnými orechmi

Listový šalát s brusnicami a pikantnými orechmi
Sledujte nás na Facebooku banner